Skip to main content
FAQ

Ofte stillede spørgsmål

I dette afsnit kan du finde svar på størstedelen af de spørgsmål vi får i hverdagen. Hvis du har yderligere spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os.

Ofte stillede spørgsmål om Investering 
Hvordan bliver jeg aktionær?

2-3 gange årligt afholder vi en kapitalforhøjelse. Her kan man både købe og sælge aktier i selskabet. Hvis du ønsker at tegne aktier i Investering og Feriebolig skal du først hente en tegningsblanket. Det kan du gøre her på siden ved at gå til menuen og vælge ’INVESTERING’ > ’HENT TEGNINGSBLANKET’.

Når tegningsblanketten er udfyldt skal den sendes til contact@investeringogferiebolig.dk. Efter tegningsfristen indkalder vi kapitalen og du modtager her et kontonummer og indbetaler din investeringssum til en deponeringskonto hos Skov Advokater i Vejle. Advokaten kontrollerer, om alle betingelser for kapitalforhøjelsen er tilstede. Herefter gennemføres kapitalforhøjelsen, og du er medejer/aktionær.

Hvilke midler kan jeg investere med?

Du kan anvende 3 forskellige midler til at investere:

  1. Almindelig opsparing 
  2. Pension
  3. Selskabsmidler 

    Almindelig opsparing

    Når tegningsblanketten er underskrevet, og kapitalforhøjelsen gennemføres, skal du overføre det beløb, du har tegnet for (minimum 110.000 kr.) til advokatfirmaet Skov Advokater i Vejle. Advokaten kontrollerer, om alle betingelser for kapitalforhøjelsen er tilstede. Herefter gennemføres kapitalforhøjelsen, og du er medejer/aktionær.

    Pension

    Du kan højest bruge 20% af din pension til investeringen, så det kræver, at du har ca. 550.000 kr. stående på din pension i banken (ratepension og kapitalpension). Almindelige arbejdsmarkedspensioner kan ikke anvendes (f.eks. Velliv, PFA og P+). Når du investerer med din pension får du en ejerskabserklæring fra os, som du afleverer til sin bank. Herefter overfører de beløbet du tegner for.

    Selskabsmidler

    Når tegningsblanketten er underskrevet, og kapitalforhøjelsen gennemføres, skal du overføre det beløb, du har tegnet for (minimum 110.000 kr.) til advokatfirmaet Skov Advokater i Vejle. Advokaten kontrollerer, om alle betingelser for kapitalforhøjelsen er tilstede. Herefter gennemføres kapitalforhøjelsen, og du er medejer/aktionær. Som selskabsinvestor bliver du beskattet med en selskabsskat på 22% af de 70% af udbyttet, hvilket giver en effektiv skattesats på 15,4%. Fordelen ved at være selskabsinvestor er, at selve værdistigningen er skattefri ved salg uanset ejerandel.

    Hvornår og hvordan kan man sælge sine aktier?

    Aktierne værdiansættes løbende baseret på uafhængige vurderinger af ejendommenes værdi. Der fastsættes herefter en kurs, der kan handles til – enten via Investering og Feriebolig eller direkte mellem aktionærerne. Vi foretager kapitalforhøjelser 2-3 gange årligt – aktierne kan i denne forbindelse sælges.

    Hvor stort et afkast kan man forvente?

    Det budgetterede afkast er på 3%, fordelt som 1,5% i værdistigninger og 1,5% i driftsresultat.
    Vi henviser til vores afkastberegning under fanen ‘INVESTERING’.

    Bliver jeg beskattet af ferieboligerne?

    Investering og Feriebolig har opnået en bindende forhåndsbesked fra SKAT, der sikrer, at selskabets aktionærer ikke beskattes af ferieboligerne. 

    Hvor meget kan jeg forvente at kunne bruge boligerne?

    Der er ingen grænser for hvor mange uger eller boliger, man må booke. I prioriteringsrunden kan man ca. regne med at få tildelt 1 uge pr. 1.000 aktier (svarende til mindste investering på 110.000 kr.). Efter prioriteringsrunden åbner bookingsiden for fri booking. Her kan man booke lige så meget, man vil.

    Er der nogen udgifter som aktionær?

    Nej.

    Der er ingen fællesudgifter eller andre løbende omkostninger. Man betaler blot en billig sæsonbestemt lejepris, samt et gebyr til rengøring og forbrug når man bruger en feriebolig. Nemt og enkelt. 

    Er der lån i boligerne?

    Nej, alle ferieboliger købes kontant og er derfor ubehæftede.

    Får jeg et ejerbevis?

    Ja. Vi udsender en ejerbog til alle nye aktionærer, som juridisk bevis på købet af aktierne. 

    Skov Advokater i Vejle gennemgår og registrerer alle nye kapitalejere ved hver kapitalforhøjelse.

    Ofte stillede spørgsmål om booking 
    Hvor finder jeg bookingkoden?

    Bookingkoden fornyes 2 gange om året. Vi sender en mail med den opdaterede kode til alle aktionærer. Er du i tvivl om bookingkoden kan du ringe til 93 86 92 96 (hverdage kl. 9-15) eller skrive til booking@investeringogferiebolig.dk

    Hvordan booker jeg en feriebolig?

    Gå til ‘BOOK FERIE’ i menuen og indtast herefter bookingkoden. Du har nu adgang til bookingsiden. Her finder du alle aktive ferieboliger og kan se ledighed, samt foretage en booking i indeværende sæson. 

    Hvordan aflyser jeg en booking?

    Hvis du ønsker at aflyse en booking kan du ringe til os på tlf. 93 86 92 96 (hverdage kl. 9-15) eller skrive til booking@investeringogferiebolig.dk

    Får jeg refunderet mine penge hvis jeg aflyser en booking?

    Der er mulighed for 50% refusion ved afbestilling indtil 30 dage før. Vælger en anden at leje boligen, får man de resterende 50% tilbage. Afbestiller man sin rejse senere end 30 dage før er der 0 refusion med mindre andre booker, og vi herved får udlejet til samme pris – I er velkomne til at finde lejere blandt venner og bekendte til at overtage bookingen. Vi sørger for at lægge boligen fri på bookingsiden, men er ikke ansvarlige for at finde en ny lejer. Uanset afbestillingstidspunkt vil I få det fulde rengøringsgebyr refunderet.

    Ofte stillede spørgsmål om prioriteringsrunder
    Hvordan fungerer prioriteringsrunderne?

    I forbindelse med hver prioriteringsrunde indsender aktionærerne sine ferieboligønsker i prioriteret rækkefølge for den kommende sæson. Jo flere ønsker man registrerer, desto større er sandsynligheden for at få nogle ønsker opfyldt. Investering og Feriebolig fordeler boligerne imellem aktionærerne.

    Hvor ofte afholdes prioriteringsrunder?

    Hvert år afholdes 2 prioriteringsrunder. 

    Hvilke ferieboliger er med i prioriteringsrunderne?

    Alle ferieboliger selskabet råder over er som udgangspunkt med i prioriteringsrunderne – medmindre en feriebolig gennemgår renovering eller er spærret af anden årsag.

    Ofte stillede spørgsmål om Boligerne
    Hvem må bruge ferieboligerne?

    Alle aktionærer har brugsret til samtlige ferieboliger. Yderligere må familie og venner af aktionærer også gøre brug af bookingsiden. 

    Hvad gør jeg hvis noget går i stykker?

    Hvis uheldet er ude, og I selv kommer til at ødelægge noget – et glas der går i stykker eller lignende – så bedes I venligst kontakte os med det samme. Oftest vil I blot blive bedt om selv at supplere op ved at købe en tilsvarende serie.

    Hvis noget mangler i en feriebolig?

    Hvis man opdager fejl eller mangler i ferieboligerne, så bedes I venligst kontakte os på booking@investeringogferiebolig.dk

    Er der WiFi i ferieboligerne?

    Ikke alle boligerne har internet. Vi forsøger at etablere internet hvor det er muligt. Nogle steder kan det dog ikke lade sig gøre. Er der internet i boligen er vi ikke ansvarlige for kvaliteten. Er der fejl, formidler vi kontakt med udbyderen, men vi yder ikke support.

    Er der TV i ferieboligerne?

    Alle ferieboliger er udstyret med et nyere TV. I de fleste tilfælde er der en Chromecast til streaming. Der er som udgangspunkt ingen kanaler. 

    Er der vaskemaskine i ferieboligene?

    Der er vaskemaskine i flere af ferieboligerne. På bookingsiden forefindes inventarlister*, hvor man kan se præcis hvad boligen indeholder.

    Er der linned og håndklæder i ferieboligerne?

    Vi forsøger så vidt muligt at inkludere linned og håndklæder i rengøringen. Dog er det ikke muligt i alle ferieboligerne. Information om linned og håndklæder finder man på bookingsiden, eller i den info PDF man får tilsendt ved booking. 

    Hvor finder jeg nøgler?

    Det fremgår altid af den info PDF man modtager ved booking, hvor man finder nøglerne til en feriebolig, samt hvordan man kommer ind.

    Må man have husdyr med i ferieboligerne?

    Husdyr er tilladt i enkelte udvalgte boliger. Det er tydeligt markeret i kataloget og på bookingsiden hvilke boliger det er tilladt i.

    Må man ryge i ferieboligerne?

    Nej. Rygning er forbudt i alle ferieboligerne. Ved rygning i ferieboligen opkræves der en meromkostning til rengøring på 1.000-3.000 kr. afhængig af boligens størrelse og beliggenhed. 

    Hvor ofte rengøres ferieboligerne?

    Alle ferieboliger rengøres ved hvert skifte. Rengøringsgebyret er obligatorisk og opkræves enten ved booking og på enkelte destinationer lokalt ved afrejse. 


    *Vi er i gang med at oprette inventarlister til alle ferieboliger, hvori man kan se hvad boligerne indeholder.
    Du finder inventarlisterne på bookingsiden under hver feriebolig.

    Generelt


    Hvem har startet Investering og Feriebolig?

    Investering og Feriebolig blev stiftet i november 2020 af adm. direktør Bjarke Wolmar. 

    Hvor kommer ideen fra?

    Ideen til Investering og Feriebolig er udsprunget af søsterselskabet Investering og Studiebolig, der beskæftiger sig med opkøb og istandsættelse af ejendomme i København, Århus og Odense til brug af studerende – anvist af selskabets aktionærer.

    Hvem henvender Investering og Feriebolig sig til?

    Investering og Feriebolig henvender sig til alle, der går med drømmen om en feriebolig. Men som mange ved er der også mange ting at tage med i overvejelserne. Hvordan er boligmarkedet? Skal man bruge en advokat? Og hvordan er det lige med SKAT og vedligehold?

    Med Investering og Ferieboligs unikke koncept kan du spare dig selv for en masse besvær. Du bliver medejer af 50 ferieboliger, med flere på vej. Om du foretrækker at tage på badeferie ved den spanske sydkyst, stå på ski i Sydtyrol eller en hyggelig sommerhustur i Danmark er helt op til dig. Der er nemlig noget for enhver smag.

    Hvordan udvælger Investering og Feriebolig nye ejendomme?

    Størstedelen af de ferieboliger selskabet køber sker på baggrund af aktionærernes ønsker – såfremt de passer ind i konceptrammerne. Vi har stor erfaring med ejendomshandel – både i Danmark og Europa og køber derfor kun ejendomme, som økonomisk giver mening. Det gør naturligvis vi af hensyn til aktionærernes økonomi og forventninger til et fornuftigt afkast.

    Hvad er Investering og Ferieboligs rolle udover opkøb af ejendomme?
    Investering og Feriebolig står for for den daglige drift og øvrige administrative arbejde. På udenlandske ferieboliger har vi lokale områdeansvarlige, der hjælper til med rengøring og klargøring af boligerne mellem besøg. 
    Hvor kan jeg henvende mig hvis jeg har yderligere spørgsmål?

    Du kan finde svar på de fleste almindelige spørgsmål her på siden. Skulle du alligevel brænde inde med noget, så er du velkommen til at kontakte os på tlf. 93 86 92 96 (hverdage kl. 9-15).

    Ved spørgsmål til investering kan du ringe eller skrive til adm. direktør Bjarke Wolmar på tlf. 29 44 86 16 og bw@investeringog.dk.